Sunday 29 January 2017

Manfaat Kulit Lemon

Assalammualaikum wbt, sebelum ni kami ada share Manfaat Lemon Untuk Kesihatan jadi post kali ini, kami nak share Manfaat atau Khasiat Kulit Lemon pula. Kulit lemon sememangnya banyak digunakan di dalam perubatan herba dan tradisional. Pada anda yang mungkin tidak mengetahuinya, baca sampai habis ya, mana tahu ia sangat bermanfaat untuk anda 😄



Manfaat Kulit Lemon


1. Meningkatkan Imunisasi Tubuh Badan

Buah lemon memang terkenal dengan kandungan vitamin c yang tinggi, kulitnya juga tidak terkecuali. Kulit lemon yang mengandungi vitamin c ini juga mengandungi antioksidan yang mampu menjadi perlindungan bagi tubuh dan membuat daya tahan tubuh menjadi lebih sihat.

2. Menurunkan Kadar Kolesterol

Kulit lemon juga membantu menurunkan kadar kolesterol dalam tubuh. Ini kerana, kulit lemon mengandungi polifenol flavonoid yang sangat aktif membantu untuk menurunkan kolesterol LDL yang merupakan kolesterol jahat. Seperti yang diketahui, kolesterol akan menyebabkan penyumbatan pembuluh darah yang menjadi punca berbagai jenis penyakit serius seperti jantung, stroke dan tekanan darah tinggi. Selain itu, vitamin c yang tinggi dalam kulit lemon juga sangat baik untuk membersihkan pembuluh darah dan membantu peredaran darah menjadi lancar. Untuk pengetahuan semua, Angio Jus juga mengandungi kulit lemon, oleh itu sememangnya Angio Jus terbukti membantu menyingkirkan kolesterol di dalam pembuluh darah dan sekaligus membantu melancarkan peredaran darah ke seluruh tubuh badan.

3. Mencegah Kanser

Penyakit Kanser merupakan salah satu penyakit yang banyak meragut nyawa di dunia, termasuk juga Malaysia. Kulit lemon mengandungi komponen bernama salvestrol Q40 dan limonene. Komponen ini yang akan melawan sel-sel kanser yang ada di dalam tubuh. Selain itu, kandungan flavonoid di dalam kulit lemon sangat efektif untuk membantutkan perkembangan sel kanser. Oleh itu, kulit lemon sememangnya dikenali sebagai pencegah perkembangan sel-sel kanser, seperti kanser usus, kanser payudara, kanser hati, kanser prostate, kanser kulit dan kanser yang lain.

4. Meningkatkan Kesihatan Tulang

Di dalam kulit lemon juga mengandungi kalsium yang tinggi dan sangat baik untuk kesihatan tulang dan gigi. Selain dari susu, kulit lemon juga adalah salah satu sumber yang baik untuk mendapatkan kalsium. Setiap hari, kalsium akan terkikis perlahan-lahan dan akan dibuang melalui urin, dengan itu kepadatan tulang dan gigi akan berkurang seiring dengan berjalannya usia. Dengan ini tersangatlah penting untuk mengambil kalsium setiap hari. Kulit lemon telah terbukti membantu mencegah berbagai gangguan tulang seperti osteoporosis, osteoarthritis, polyarthritis inflamasi dan untuk mendapatkan tulang yang kuat.


5. Melancarkan Pencernaan

Kulit lemon juga mengandungi serat yang tinggi, ia sangat baik untuk melancarkan pencernaan. Serat ini juga akan menghindarkan dari sembelit yang membuatkan pencernaan tidak sihat.


6. Menjaga Kesihatan dan Kebersihan Mulut

Kekurangan vitamin c akan menyebabkan gangguan pada mulut, seperti gusi berdarah, radang gusi dan lain-lain. Kulit lemon mengandungi citric acid yang mencegah dari terjadinya masalah gigi dan gusi. 

7. Melawan Radikal Bebas

Radikal bebas akan menyebabkan kanser, penuaan dan merosakkan pembuluh darah dan ini akan menjadi punca terjadi masalah pada jantung. Mengambil kandungan vitamin c yang cukup dapat membantu meneutralkan radikal bebas secara semulajadi. Oleh itu, dengan mengamalkan pemgambilan kulit lemon membantu untuk melancarkan peredaran darah.

8. Merawat Kulit

Kandungan vitamin c dan citric acid di dalam kulit lemon juga sangat baik digunakan untuk merawat kulit. Kebanyakkan masalah kulit adalah pigmentasi, bintik gelap, jerawat dan sebagainya. Dengan kandungan vitamin c dan acid citric di dalam kulit lemon, ia membantu membersihkan pembuluh darah dalam tubuh dan menghilangkan semua kotoran yang ada dalam sel-sel kulit dan menyingkirkan sel-sel kulit mati. Kulit lemon juga mengandungi antioksidan yang bagus untuk detoksifikasi kulit dan menjadikan kulit lebih sihat.

9. Mencegah Obesiti

Selain dari vitamin c, citric acid, kulit lemon juga mengandungi komponen yang dikenali pectin, dimana fungsi utama pectin ini adalah membantu untuk menurunkan berat badan. Pectin memiliki sifat yang boleh mengubah ke bentuk jelly dan mencegah tubuh dari menyerap gula yang banyak. Dengan mengambil kulit lemon secara konsisten adalah sangat baik untuk tubuh anda and dapat mengelakkan dari penyakit serius seperti diabetes, strok, jantung dan tekanan darah tinggi.


Jadi terbuktilah, kulit lemon sangat bermanfaat untuk tubuh badan kita semua. Kulit lemon juga adalah salah satu bahan yang terdapat di dalam Angio Jus. Dengan itu, Angio Jus sememangnya dapat membantu menyingkirkan kolesterol di dalam pembuluh darah dan melancarkan peredaran darah anda.
Dengan ini, kami berharap sharing kami kali ini memberi manfaat kepada anda. Silakan share informasi ini sehingga sampai kepada mereka yang memerlukan, inshaaAllah. Sharing is caring kan? 😃

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home